Wij zijn er voor jou

en hebben weer een mooi artikel voor je

Waarom jouw bedrijf geen nieuwe mensen binnenhaalt

Succesvol werven

Waarom jouw bedrijf geen nieuwe medewerkers binnenhaalt 

Vandaag de dag opereer je in een krappe arbeidsmarkt. Als je denkt het gevecht om nieuwe medewerkers te gaan winnen met alleen het neerzetten van een (extra) recruiter, dan heb je het mis.

 

Recruitment is veel meer dan het scoren van nieuwe medewerkers. Het is een proces dat op veel punten kan afbreken. Iedereen heeft het wel een keer meegemaakt; het mislopen van de ideale kandidaat.

1. De ideale kandidaat bestaat niet

Je zoekt een werkvoorbereider die kennis heeft van zowel de installatietechniek als de elektrotechniek, het liefst 20 jaar ervaring heeft, vloeiend Duits en Engels spreekt, nooit ziek is en een salaris vraagt van €2.500,–.

Onderzoek voordat je gaat werven of diegene die je zoekt wel in de markt actief is. Zoek niet naar mensen die er niet zijn. Is de ideale kandidaat niet in de markt aanwezig? Dan zal je deze zelf moeten opleiden (zij-instromer werven en opleiden). 

 

2. De ideale kandidaat bestaat wel, maar is niet te bereiken
De ideale kandidaat is er wel, maar je komt er niet mee in gesprek. Je zult dus precies moeten uitzoeken waar deze kandidaat zich online bevindt.
Doe onderzoek en vraag bijvoorbeeld aan mensen in een soortgelijke functie op welke vacaturesites ze kijken, op welke social media ze actief zijn en waar ze gevoelig voor zijn.

Richt je pijlen dus alleen op kanalen die succesvol zijn.

3. De ideale kandidaat bereik je wel, maar je overtuigt deze niet
Je hebt flink wat geld besteed aan het plaatsen van vacatures op verschillende kanalen. De ideale kandidaat heeft de vacature wel gelezen, maar onderneemt geen verdere actie. De kandidaat is niet overtuigd. Het kan zijn dat men jouw bedrijf als onaantrekkelijk ziet.
Je hebt dan echt een probleem.

Kijk eens naar de vacaturetekst. Waarin is jouw tekst onderscheidend ten opzichte van de concurrentie? Online vind je veel websites met tips voor het
schrijven van vacatureteksten.

4. Je verleidt de ideale kandidaat, maar de sollicitatieprocedure is niet goed
Het is zover. De kandidaat heeft jouw vacature uitvoerig doorgenomen en besluit om te solliciteren. Maar dan, veel vragen, een cv opstellen en ook nog
eens een motivatiebrief schrijven. Grote kans dat deze kandidaat weer vertrekt.

Laat kandidaten eens solliciteren zonder cv, met een goed gesprek. In plaats van vooraf te filteren, door het vragen van veel gegevens, kun je dit
later alsnog doen. Hiermee komt je wél in gesprek.  

  

5. De drempel om te solliciteren is te hoog
Sommige kandidaten zijn niet actief aan het aan het solliciteren, maar kijken wel rustig om zich heen. Er zijn hier verschillende redenen voor te bedenken. Geen gewenste arbeidsvoorwaarden, slechte vooruitzichten of een geschil met een leidinggevende. Het ideale moment om met deze kandidaat in gesprek te komen, nog voordat deze op de markt beschikbaar komt.

Installeer bijvoorbeeld een chatmodule op je website. Hiermee kan de kandidaat op een laagdrempelige manier met jou in contact komen. Of plaats een
button: solliciteer zonder cv.

Wist je dat het merendeel van jouw websitebezoekers mobiele bezoekers zijn? Bijna niemand heeft een cv op zijn mobiel staan. Een eenvoudige manier om dus om alsnog in gesprek te komen met jouw ideale kandidaat.

 

6. De sollicitatieprocedure is te traag
Jouw ideale kandidaat heeft gesolliciteerd. Yes! Na een lange zoektocht dan eindelijk in gesprek. Een van je medewerkers stuurt na 4 dagen een
ontvangstbevestiging. Het plannen van een kennismakinggesprek kan pas een week later. De planning laat dit niet toe. Een goede reden voor jouw ideale
kandidaat om de stekker eruit te trekken. 

Ga ervan uit dat de ideale kandidaat niet 
alleen bij jou solliciteert. Zorg ervoor dat je onderscheidend blijft, ook in de snelheid van opvolging.

 

7. De arbeidsvoorwaarden zijn niet goed genoeg
Het is je dan toch gelukt. Het kennismakingsgesprek en vervolggesprek zijn achter de rug. Er is een ideale match. Klinkt goed, toch? Maar dan, een abrupt
einde. De arbeidsvoorwaarden zijn niet passend voor jouw ideale kandidaat. Dat was een duur sollicitatietraject, zonder resultaat.

Communiceer in je vacaturetekst de arbeidsvoorwaarden zoals salarisrange, verlofdagen, ontwikkelmogelijkheden, spaarregelingen en dergelijke.

8. De onboarding gaat mis
Jouw ideale kandidaat is gestart, alleen de onboarding loopt niet lekker. Geen buddy, contract is nog niet in orde, slecht inwerktraject of een werkplek die
nog niet gereed is. Een slechte voorbereiding dus. Wat is verteld in het sollicitatiegesprek strookt niet met de werkelijkheid.

Veel arbeidsovereenkomsten starten met een proeftijd. Een mogelijkheid voor de ideale kandidaat om tussentijds te vertrekken en alsnog bij de concurrent aan de slag te gaan. Zorg dus voor een goede onboarding.

Als je kijkt naar deze 8 punten dan zie je dat een succesvol recruitment proces bijna alle afdelingen van de organisatie raakt. In tijden van krapte moeten alle medewerkers in de organisatie er zich van bewust zijn dat iedereen dit proces kan maken of breken.


Hulp nodig bij de werving en selectie van de ideale kandidaat? Acquisitas brengt je verder.
Als werving en selectie specialist brengen wij vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samen. Dat doen we met volle focus op de behoeften van de professionals én de behoeften van jouw organisatie. Wij maken het onmogelijke mogelijk.

Ben je benieuwd naar wat het netwerk van Acquisitas voor jouw onderneming kan betekenen? Ga naar de pagina Acquisitas voor werkgevers en lees verder.