Werven van personeel
7 tips
Werven van personeel: 7 tips
In de huidige krapte is dit een uitdaging voor veel installateurs. Er zijn meer vacatures dan dat er personeel beschikbaar is. Als werkgever is het dus een hele opgave om de juiste medewerker te vinden en binnen te halen.
Vind jij het lastig om personeel te werven? Hieronder delen we 7 tips voor het werven van personeel.
1. Stel een duidelijk functieprofiel op
Zorg dat je, voordat je de vacature gaat schrijven, een duidelijk functieprofiel opstelt. Omschrijf gedetailleerd wat voor soort persoon je zoekt, welke kennis hij/zij moet hebben en aan welke andere eisen hij/zij moet voldoen.
Bedenk goed wat voor soort persoon jouw team het beste aan zou vullen en omschrijf dit. Als je vervolgens de vacature schrijft, neem hierin dan de belangrijkste punten uit het functieprofiel mee.
Neem in de vacature duidelijk op wat jouw toekomstige medewerker moet gaan doen en welk verschil hij/zij gaat maken binnen jouw organisatie. Zo schep je de juiste verwachtingen en zit je straks aan tafel met iemand die goed binnen je bedrijf past.
2. Wat heb je te bieden?
Denk bij het schrijven van de vacature niet alleen aan naar wat voor soort kandidaat je op zoek bent maar ook aan wat een medewerker bij jou kan komen halen.
Mensen vinden het heel belangrijk om te weten waar ze komen te werken en waar ze aan toe zijn. Noem dus in je vacature zeker de kernwaarden van je bedrijf en beschrijf hoe je daar inhoud aan geeft. Zo voelt een potentiële medewerker bij het lezen van de vacature meteen of hij/zij binnen je organisatie zou passen.
3. Collega’s aan het woord
Om bij het werven van personeel je bedrijf meer persoonlijkheid te geven kun je een van je huidige collega’s aan het woord laten die al een tijdje werkzaam bij je is. Deze kan een reëel beeld geven van jouw bedrijf, de sfeer en de werkzaamheden.
4. Gebruik het netwerk van collega’s
Jouw huidige medewerkers kunnen naast een rol in een vacaturefilmpje een grotere rol spelen binnen het wervingsproces. Vraag of zij vanuit hun eigen netwerk kandidaten zouden kunnen aandragen.
Omdat je huidige medewerker een kandidaat al kent, heb je meteen een goede referentie. Je kunt natuurlijk ook je medewerkers vragen of zij de vacature willen delen via bijvoorbeeld LinkedIn. Als 10 medewerkers allemaal 500 connecties hebben dan hebben zij samen een potentieel bereik van 5.000 personen.
Tot slot is het goed om je huidige medewerkers een rol te geven binnen de sollicitatiegesprekken. Zij moeten iedere dag met de nieuwe collega aan de slag, dus zij hebben misschien beter zicht op wat voor soort persoon bij de organisatie past.
5. Laat zien waar jouw bedrijf voor staat
De uitstraling van jouw bedrijf, zowel online als offline, is belangrijk bij het werven van personeel. Laat online zien waar jouw bedrijf voor staat door verschillende soorten content te delen.
Laat bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen binnen jouw bedrijf zien of deel een interview met een van je collega’s. Offline zorg je ervoor dat je bijvoorbeeld zelf events organiseert die precies uitstralen waar jij voor staat. Wanneer je een goed beeld geeft van jouw bedrijf blijft dit hangen en als dit beeld aansluit op wat jouw potentiële medewerker zoekt heb je eerder een collega die goed past bij jouw organisatie.
6. Open sollicitatie website
Ben je nu niet op zoek naar personeel? Je kunt op je website altijd een open sollicitatie vermelden. Door je als bedrijf open te stellen voor open sollicitaties krijg je misschien wel reacties binnen van getalenteerde personen die je op een later moment een baan aan kunt bieden.
7. Lukt het niet? Acquisitas brengt je verder.
Als werving en selectie specialist brengen wij vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samen. Dat doen we met volle focus op de behoeften van de professionals én de behoeften van jouw organisatie. Wij maken het onmogelijke mogelijk.
Ben je benieuwd naar wat het netwerk van Acquisitas voor jouw onderneming kan betekenen? Ga naar de pagina Acquisitas voor werkgevers en lees verder.